PRACOWNICY PEDAGOGICZNI PORADNI
mgr Anna Szkarpecka- Pridka – Dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej dla Powiatu Przemyskiego.
Pedagog, doradca zawodowy. Specjalista: pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki, diagnozy i terapii osób z autyzmem. Prowadzi badania diagnostyczne, terapię indywidualną i grupową dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych szkół powiatu przemyskiego.
mgr Małgorzata Czarnopyś – psycholog, specjalista socjoterapii i profilaktyki społecznej dzieci i młodzieży.
Ukończyła szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe- Integratywna MetaSystemowa Psychoterapia Krótkoterminowa. Jest realizatorem warsztatów profilaktycznych dotyczących uzależnień, prowadzi indywidualną terapię psychologiczną dzieci i młodzieży. W nagłych przypadkach podejmuje interwencję kryzysową w środowisku poszkodowanego. Wspiera wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia zdolnego oraz udziela w tym zakresie konsultacji rodzicom i nauczycielom.
mgr Paulina Cwynar – psycholog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju.
Ukończyła studia podyplomowe w obszarze wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W Poradni przeprowadza diagnozę psychologiczną dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Szczególnym obszarem jej zainteresowań jest wspomaganie i usprawnianie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Prowadzi indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz konsultacje dla rodziców.
mgr Anna Ostrowska – psycholog, logopeda.
Posiada kwalifikacje do terapii i diagnozy neuropsychologicznej dzieci i dorosłych. Ukończyła szkolenie podnoszące kwalifikacje zawodowe: Psychoterapia Krótkoterminowa- Podejście Integrujące. Posiada kwalifikacje z zakresu zarządzania oświatą. W poradni prowadzi działania diagnostyczne i terapeutyczne. Zajmuje się dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi, problemami w zakresie komunikacji językowej oraz w sferze emocjonalno-społecznej. Pracuje z dziećmi bardzo małymi, młodzieżą oraz ich rodzicami i nauczycielami. W zakresie pracy zawodowej szczególną uwagę zwraca na ogromny wpływ rozwoju mowy na procesy poznawcze oraz funkcjonowanie dziecka w środowisku domowym, szkolnym i społecznym. W swoich interdyscyplinarnych działaniach terapeutycznych wciąż szuka sposobów na jak najbardziej skuteczne odziaływania rozwijające zdolności i kompetencje werbalne.
mgr Anna Andrys – psycholog.
Specjalista z Diagnozy i Terapiii Neuropsychologicznej, posiada kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki. W poradni zajmuje się diagnozą psychologiczną dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i emocjonalno- społecznymi. Wspiera i wspomaga małe dzieci w ich rozwoju, prowadzi indywidualną terapię psychologiczną w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. Ważne miejsce zajmują konsultacje dla rodziców, których wzmacnia w budowaniu i poszerzaniu kompetencji rodzicielskich. Obszarem jej zaintersowań jest terapia dzieci z objawami psychosomatycznymi i problemami emocjonalnymi i wspieranie ich rodzin.
mgr Elżbieta Trunkwalter - psycholog, pedagog.
Specjalista oligofrenopedagog, specjalista edukacji, rehabilitacji i terapii osób z autyzmem. Trener umiejętności społecznych i życiowych. Trener mediacji szkolnych i rówieśniczych. Coach. Ukończyła 4-letnie szkolenie z zakresu terapii poznawczo- behawioralnej dzieci, młodzieży i osób dorosłych, studium przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Posiada również kwalifikacje z zakresu zarządzania oświatą.
Pracuje w nurcie terapii poznawczo- behawioralnej, głównie z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami lękowymi, ADHD, zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe, nastawione na efektywne kształtowanie kluczowych umiejętności psychospołecznych ucznia z ADHD i ASD.
mgr Beata Wielgosz – psycholog, psychoterapeuta.
Ukończyła studia podyplomowe z zakresu socjoterapii, doradztwa zawodowego i surdopedagogiki. Absolwentka czteroletniej szkoły psychoterapii w podejściu psychodynamicznym. W Poradni prowadzi psychoterapię dzieci i młodzieży oraz zajęcia rozwijające ich kompetencje emocjonalno-społeczne. Udziela pomocy psychologicznej i wsparcia dla rodziców w doskonaleniu ich kompetencji wychowawczych. W swojej pracy terapeutycznej pracuje w nurcie psychoterapii psychodynamicznej.
mgr Anna Baran – pedagog, specjalista: oligofrenopedagog, terapii pedagogicznej, tyflopedagog, specjalista diagnozy, terapii i edukacji osób z autyzmem. Posiada również kwalifikacje z pedagogiki wczesnoszkolnej. W poradni prowadzi badania diagnostyczne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, badania w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się, badania dzieci i młodzieży z wadami wzroku, diagnozę uczniów z autyzmem. Zajmuje się również terapią pedagogiczną oraz prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne dla uczniów z autyzmem. Szczególnym obszarem jej pracy jest udzielanie kompleksowego wsparcia dla dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
mgr Anna Gierlach – pedagog, specjalista terapii psychopedagogicznej, oligofrenopedagog, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, rewalidacji i edukacji osób ze spektrum autyzmu oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Zajmuje się diagnozą i terapią pedagogiczną dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Prowadzi indywidualne zajęcia terapeutyczne z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju, zajęcia stymulujące funkcje zaangażowane w uczenie się matematyki oraz grupowe zajęcia psychoedukacyjne. Wspiera wychowawczą i edukacyjną rolę rodziców, szczególnie dzieci przedszkolnych.
mgr Anna Szpak- pedagog, specjalista pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej, surdopedagogiki, filologii polskiej. Jest pedagogiem z długoletnim doświadczeniem w pracy pedagogicznej. Zajmuje się diagnozą, terapią pedagogiczną dzieci i młodzieży. Szczególnie dużo uwagi poświęca dzieciom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, oferując im skuteczną terapię, pomoc i wsparcie. Prowadzi badania przesiewowe w kierunku ryzyka dysleksji, zajęcia grupowe z dziećmi zdolnymi i terapię indywidualną dla dzieci słabosłyszących. Udziela wsparcia merytorycznego nauczycielom i rodzicom.
mgr Agata Głogowska- pedagog.
Pedagog specjalny w zakresie terapii pedagogicznej, specjalista w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z autyzmem i zespołem Aspergera. Posiada również kwalifikacje z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. W poradni prowadzi badania diagnostyczne uczniów ze specjalnymi potrzebami eduakcyjnymi. Prowadzi indywidualne zajecia terapeutyczne z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wspiera wychowawczą i edukacyjną rolę rodziców, szczególnie dzieci młodszych. Zajmuje się również terapią pedagogiczną oraz prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne dla dzieci z autyzmem oraz zajęcia grupowe oparte na metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Obszarem jej pracy jest udzielanie kompleksowego wsparcia dla dzieci i młodzieży z całosciowymi zaburzeniami rozwoju.
mgr Monika Gontarz – logopeda, neurologopeda, oligofrenopedagog.
Ukończyła studia z zakresu filologii polskiej. W Poradni zajmuje się diagnozą oraz terapią logopedyczną i neurologopedyczną dla dzieci z różnorodnymi zaburzeniami mowy. Szczególnym obszarem jej pracy jest pomoc dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Korzysta z interesujących pomocy dydaktycznych oraz multimedialnych, m.in. oprogramowania dla osób wymagających zastosowania technik AAC, MÓWik. Prowadzi zajęcia stymulujące rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, które uwzględniają indywidualne potrzeby i zainteresowania małych pacjentów.
mgr Anna Nowak – logopeda, neurologopeda. Posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W Poradni zajmuje się diagnozą celem ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów i terapią logopedyczną dla dzieci i młodzieży z neurorozwojowymi zaburzeniami mowy oraz nieprawidłową wymową. Prowadzi indywidualne zajęcia z dziećmi z wykorzystaniem AAC. Udziela porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy u dzieci i eliminowania jej zaburzeń. Prowadzi również zajęcia z zakresu biblioterapii. Doświadczenie w pracy z dziećmi pozwala jej na podejmowanie działań diagnostyczno-terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych możliwości i potrzeb pacjentów, by były dla nich interesujące i rozwijające, a co za tym idzie przynosiły jak najlepsze efekty.
PRACOWNICY ADMINISTRACJI:
dr Bożena Serwin- Pinda- specjalista
mgr Anna Juszczyk- specjalista
mgr Renata Piziak - główny księgowy
OBSŁUGA:
Krystyna Markowska
Koncepcja pracy poradni wynika z jej misji i wizji:
WIZJA: Nasza Poradnia jest placówką przyjazną dziecku, rodzinie, szkole, otwarta na współpracę ze środowiskiem lokalnym. Kompetentny, podnoszący swoje kwalifikacje zespół specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów udziela fachowej pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom. Wspomagamy wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży, pomagamy rodzinie i szkole w oparciu o poszanowanie godności i wartości człowieka, jego praw w myśl zasady: DOSTRZEC-ZROZUMIEĆ-POMÓC. Współtworzymy środowiskowy system profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Swoje zadania realizujemy na terenie placówki, szkół, punktu pomocy psychologiczno-logopedycznej oraz punktów konsultacyjnych na terenie podległych gmin, a w razie potrzeby również w środowisku domowym dziecka. Naszym klientom zapewniamy wsparcie i poczucie bezpieczeństwa.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Powiatu Przemyskiego jest placówką świadczącą wielospecjalistyczną pomoc dzieciom, rodzinie i szkole. Psycholodzy, pedagodzy oraz logopedzi wspomagają dzieci i młodzież odpowiednio do stwierdzonych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych. Udzielają uczniom wsparcia jak najbliżej ich środowiska nauczania i wychowania co ma szczególne znaczenie w sytuacjach wymagających niezwłocznego udzielenia bezpośredniej specjalistycznej pomocy.
Specjaliści niosą pomoc rodzicom i nauczycielom związaną z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Szczególną rolę Poradnia przypisuje zadaniu kompleksowej pomocy terapeutycznej świadczonej dzieciom z niepowodzeniami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnymi.
Poza kompleksową diagnozą ustalane są cele terapeutyczne, których realizacja wspiera rozwój dziecka oraz wspomaga rodziców i nauczycieli, poszerza ich kompetencje wychowawcze w kontakcie z dzieckiem i jego problemami. Prowadzi konsultacje i szkolenia, udziela porad odpowiednio do zgłaszanych potrzeb.
Ważną sferą prowadzonych działań jest współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w wspomaganiu uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w tym ryzyka występowania specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
Poradnia wspiera placówki edukacyjne w tworzeniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Bogate doświadczenie, systematyczne doskonalenie wiedzy oraz zastosowanie nowych, multimedialnych narzędzi, pozwalają na podejmowanie wielu działań z zakresu profilaktyki, diagnozy, terapii problemów dzieci i młodzieży.
Kreuje zdrowy styl życia, harmonijny rozwój, kształtuje sferę społeczną i emocjonalną. Prowadzi edukację w zakresie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, doskonali umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Istotną rolę w pracy Poradni zajmuje pomoc uczniom w wyborze kierunków kształcenia i zawodu oraz planowanie kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli w planowaniu i realizowaniu zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Ważne jest prowadzenie działań w kierunku wspierania predyspozycji i uzdolnień dzieci oraz dynamizowanie ich rozwoju odpowiednio do stwierdzonych potrzeb i możliwości psychofizycznych.
Rozwiązuje problemy dydaktyczno-wychowawcze, w szczególności dotyczące zaburzeń zachowania, zjawiska agresji i przemocy.
Podejmuje działania z zakresu profilaktyki zabezpieczającej dziecko przed sięganiem po nowe narkotyki tzw. dopalacze.
Planując swoje działania Poradnia zawsze współpracuje ze środowiskiem lokalnym wykorzystując efekty ich pracy na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Podstawą funkcjonowania Poradni jest przekonanie, iż jest ona integralnym elementem środowiska w którym działa.
Poradni znane są możliwości i potrzeby środowiska w obszarze jej działania.
Realizuje swoje zadania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, aby wspierać szkoły w sposób jak najbardziej trafny i efektywny.
Prowadzone działania są systematycznie analizowane, weryfikowane oraz wzbogacane stosownie do potrzeb i pojawiających się problemów.
Ważne jest pozytywne spostrzeganie Poradni w środowisku.
Poradnia jest instytucją przyjazną dla klientów i pracowników. Pracownicy przestrzegają kodeksu etyki Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Powiatu Przemyskiego. W swoim postępowaniu pracownika pedagogicznego obowiązują zasady etyczne wobec badanego dziecka, wobec własnego środowiska oraz wobec swoich obowiązków.
Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w poradni, wskazują problemy i omawiają metody i formy współpracy.
Ważne jest podejmowanie skutecznych działań wzbogacających bazę i wyposażenie placówki w celu poprawy warunków realizacji wytyczonych zadań.
Koncepcja pracy Poradni jest analizowana i modyfikowana stosownie do potrzeb.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna dla Powiatu Przemyskiego powstała 1 lipca 2000 roku w Przemyślu. Organem prowadzącym placówkę jest Starostwo Powiatowe w Przemyślu.
Rejonem działania poradni jest Powiat Przemyski, w skład którego wchodzi 10 gmin: Bircza, Dubiecko, Fredropol, Krasiczyn, Krzywcza, Medyka, Orły, Przemyśl, Stubno, Żurawica. Niektóre gminy są oddalone od Poradni o około 45 km. Ogółem liczba szkół i placówek obsługiwanych przez Poradnie to: 69 szkół i placówek publicznych i 23 szkoły niepubliczne. Specjalistyczną opieką na terenie Powiatu Przemyskiego obejmujemy 11 828 uczniów.
Poradnia jest placówką wspomagającą wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży pomagającą rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu potencjalnych możliwości swoich podopiecznych.
Planując swoje działania Poradnia zawsze współpracuje ze środowiskiem. Podstawą funkcjonowania naszej placówki jest przekonanie, iż jest ona integralnym elementem środowiska, w którym działa. Poradni znane są możliwości i potrzeby środowiska w obszarze jej działań.
Wśród wielu działań Poradni wyróżniają się:
- realizacje programów rządowych
- opracowanie, uzyskanie środków europejskich oraz przeprowadzenie projektu unijnego
- realizacje programów własnych Poradni
- włączanie się w działalność międzynarodową, środowiskową, lokalną.
Poradnia realizując kierunki polityki oświatowej państwa brała aktywny udział w następujących programach rządowych:
I „ Fachowa pomoc- pewny sukces”( dwie edycje) – realizacja na terenie 10 szkół: Babice, Krzywcza, Kalników, Młodowice, Dubiecko, Żurawica, Wyszatyce, Reczpol, Kosienice, Fredropol.
II „ Bezpieczna i przyjazna szkoła” – realizacja w gminie Fredropol, Krzywcza, Medyka
III „ Zero tolerancji dla przemocy w szkole” - realizacja w S.P. w Dubiecku
IV „Za życiem”- realizacja na terenie PPP-PP
Poradnia odpowiedziała na propozycję Kuratorium Oświaty w Rzeszowie w sprawie wzięcia udziału w realizacji rządowego programu „Za życiem” przypadającym na lata 2018-2021. Jego celem jest kompleksowe wsparcie dla rodzin, obejmujące rzeczywistą i pełną pomoc w integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych i wsparcie ich rodzin. Na mocy porozumienia pomiędzy Ministerstwem Edukacji Narodowej a Powiatem Przemyskim, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna dla Powiatu Przemyskiego została wskazana do realizacji zadań Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na obszarze Powiatu. Jego rolą jest realizacja jednego z priorytetów programu „Za życiem”, tj. zapewnienie interdyscyplinarnego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością, do czasu podjęcia nauki w szkole) umożliwiającego objęcie specjalistyczną opieką dziecka oraz jego rodziny. Na terenie Poradni została zorganizowana pomoc w formie indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. Poza placówką dzieci korzystają z rehabilitacji ruchowej. Specjaliści Poradni współpracują również ściśle z rodzicami, udzielają niezbędnych konsultacji, porad dotyczących pracy z dzieckiem w domu, a także w miarę potrzeb, zapewniają potrzebne wsparcie. W celu zwiększenia jakości udzielanego wsparcia w zakresie programu, pracownicy Poradni podjęli się doskonalenia zawodowego w zakresie studiów podyplomowych na kierunku wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Ponadto, uczestniczą w kursach i szkoleniach poszerzających ich warsztat niezbędny do pracy z najmłodszymi dziećmi z niepełnosprawnościami. Udział w programie „Za życiem” zapewnił Poradni dofinasowanie na doposażenie placówki. Uzyskane środki pozwoliły na stworzenie odpowiednich warunków pracy.
Bardzo duże zrozumienie Starostwa dla potrzeb Poradni stworzyło warunki do zakupu wartościowych merytorycznie testów: wystandaryzowanych , aktualnych, z polskimi normami dostosowanymi do potrzeb wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W ostatnim czasie istotnie zwiększyło się wyposażenie poradni w pomoce do terapeutycznej pracy z dzieckiem (terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej). Starostwo umożliwiło skuteczne działania wzbogacające bazę lokalową.
Dzięki sfinansowaniu przez Starostwo Powiatowe prac remontowo-budowlanych został wykonany podjazd zewnętrzny oraz podjazd elektryczny na I piętro wewnątrz budynku poradni przeznaczony dla osób niepełnosprawnych. W ramach projektu wyremontowano również całą klatkę schodową budynku poradni, co podniosło estetykę naszej siedziby. Poprzez realizację projektu została zapewniona dostępność do poradni osobom niepełnosprawnym. Baza lokalowa i wyposażenie sprzyjają zapewnieniu wysokiej jakości pracy poradni oraz umożliwiają realizację zadań statutowych. Wyposażenie placówki przez Powiat podnosi standardy działań Poradni i zapewnia świadczenie usług na wysokim poziomie. Poradnia szczególny nacisk kładzie na dbałość o wysoką jakość świadczonych usług, atrakcyjność i dostępność oferty placówki.
Obserwacja działalności Poradni Psychologiczno– Pedagogicznej dla Powiatu Przemyskiego pozwala stwierdzić, że stale rośnie ilość dzieci i młodzieży potrzebującej systematycznej, wielospecjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogiczno – logopedycznej na terenie placówki „neutralnej” tj. poza terenem szkoły, czy przedszkola. Owa neutralność stwarza klientom poczucie bezpieczeństwa, bezstronności oraz kompetencji. Do Poradni zgłaszają się rodzice z coraz młodszymi dziećmi( najmłodsze diagnozowane dziecko było w wieku około 1 roku). Istnieje wiele problemów neurorozwojowych dzieci, trudności w zakresie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz integracji ze środowiskiem. Wskazuje to na duże społeczne zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi w zakresie poradnictwa .
Podsumowując można zauważyć, że PPP-PP zwraca uwagę na działania związane z zaspakajaniem potrzeb swoich klientów. Przeprowadzane ewaluacje wewnętrzne pozwalają na następujące stwierdzenia:
- PPP-PP oferuje swoim klientom tj. dzieciom, rodzicom, nauczycielom, szkołom i placówkom działania pozwalające zaspokoić ich potrzeby
- klienci są zadowoleni z usług świadczonych przez Poradnię
- Poradnia doskonali swoją ofertę uwzględniając potrzeby klientów
- Poradnia podnosi efektywność swojej pracy dzięki systematycznemu rozpoznawaniu potrzeb odbiorców
- Poradnia prowadzi działania zachęcające swych klientów do własnego rozwoju
- Organizacja pracy PPP-PP sprzyja pracy stacjonarnej i środowiskowej
- Baza lokalowa i wyposażenie Poradni sprzyja zapewnieniu wysokiej jakości pracy
- Zapewniony jest stały rozwój pracowników
- Zarządzanie zasobami własnymi wszystkich pracowników PPP-PP jest efektywne
- Poradnia identyfikuje obszary współpracy z instytucjami działającymi na jej terenie
- Poradnia włącza inne podmioty w swoje działania.
Poradnia analizuje oraz dostosowuję ofertę na bieżąco biorąc pod uwagę:
- uwagi i sugestie rodziców( związane z ich potrzebami) zgłaszane po badaniach oraz w trakcie konsultacji na terenie szkół i placówek oraz na terenie Poradni
- propozycje nauczycieli szkół, przedszkoli, placówek
- wyniki ankiet przeprowadzanych wśród nauczycieli
- opinie płynące ze strony instytucji działających w środowisku
- aktualne wymagania stawiane przez politykę oświatową.
opracowała mgr Anna Ostrowska
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
DLA POWIATU PRZEMYSKIEGO
ul. Waygarta 1
37-700 Przemyśl
tel./fax: 16 678 79 98
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Powiatu Przemyskiego udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej dzieciom, młodzieży, ich rodzicom, opiekunom prawnym oraz nauczycielom z placówek oświatowo-wychowawczych na terenie Powiatu Przemyskiego. Wszystkie działania podejmowane wobec dziecka odbywają się na wniosek lub za zgodą rodziców, opiekunów prawnych. Zapewniamy atmosferę bezpieczeństwa i dyskrecji. Korzystanie z usług poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Chcemy, aby każdy, kto odwiedza nasz serwis, czuł się serdecznie przyjęty i w pełni usatysfakcjonowany.
Zgodność ze standardami. Co w tym celu robimy?
Aby zapewnić, że nasz serwis będzie użyteczny i dostępny dla jak najszerszej grupy odwiedzających, stosujemy się do wytycznych Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, które wyjaśniają, co robić, aby treści internetowe były dostępne dla wszystkich ludzi.
Wytyczne definiują trzy poziomy dostępności (A, AA oraz AAA). Jako cel postawiliśmy sobie osiągnięcie kryteriów sukcesu na poziomie AA oraz wprowadzenie udogodnień realizujących niektóre standardy dostępności na poziomie AAA.
Wydawca i redakcja serwisu w swoim działaniu kierują się także postanowieniami Konwencji Praw Osób Niepełnosprawnych ONZ.
Jak realizujemy Wytyczne dla dostępności?
Twórcy, redaktorzy i autorzy naszego serwisu dokładają wszelkich starań, aby wszystkie strony spełniały wszystkie wymagania WCAG 2.1 na poziomie AA.
Kompatybilność
Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych, takie jak np. Window-Eyes, JAWS czy NVDA. Pełna obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury, jak i myszki.
Wygląd
Układ graficzny serwisu jest w całości opisany przez arkusze stylów kaskadowych (CSS). Ale nawet jeżeli Twoja przeglądarka lub urządzenie, którym odczytujesz strony internetowe nie wspiera CSS w ogóle, cała zawartość każdej strony jest nadal łatwa do odczytania.
Na stronach serwisu używane są tylko względne rozmiary czcionek kompatybilnych z ustawieniami opcji „rozmiar tekstu” w przeglądarkach graficznych.
Odnośniki
Teksty odnośników są dobrane w taki sposób, aby w miarę możliwości były zrozumiałe nawet poza kontekstem zdania, w którym występują. Wiele łączy zawiera atrybut title opisujący dany odnośnik bardziej szczegółowo, chyba że tekst łącza sam w sobie już dokładnie opisuje dokument docelowy (tak jak np. tytuł artykułu). Niektóre odnośniki prowadzą do plików, które nie są plikami dostępnymi cyfrowo.
Obrazki
Dokładamy wszelkich starań, aby wszystkie obrazki i grafiki prezentacyjne zawierają opisy alternatywne. Obrazki czysto dekoracyjne zawierają pusty atrybut alt. Złożone grafiki są opisywane w treści strony, tak aby ich znaczenie było jasne również dla osób, które nie mogą zobaczyć obrazów.
Udogodnienia
Serwis jest wyposażony w udogodnienia ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:
przełącznik zmiany rozmiaru czcionki
przełączniki zmiany kontrastu
Korzystanie z klawiatury i skrótów klawiaturowych
Na wszystkich stronach można się posłużyć klawiszem TAB, aby wywołać menu umożliwiające pominięcie niektórych elementów strony i przeskoczenie do wybranego obszaru (treści głównej, menu, treści pobocznych – dodatkowych). Klawisz TAB umożliwia przemieszczanie się po wszystkich aktywnych elementach strony, a kombinacja klawiszy Shift=TAB przemieszczanie się w odwrotnym kierunku.
Świadomie zrezygnowaliśmy z możliwości szerszego zastosowania skrótów klawiaturowych, aby uniknąć konfliktów z technologiami asystującymi (np. czytnikami ekranów), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Dostępność architektoniczna
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Powiatu Przemyskiego w Przemyślu mieści się na pierwszym piętrze. Do budynku prowadzi główne wejście otwarte w godzinach pracy Poradni. W celu dostania się do niego należy wejść po schodach prowadzących na pierwsze piętro w przypadkach uzasadnionych ewentualnie wyjechać podjazdem i windą dla osób niepełnosprawnych. Tutaj znajdują się drzwi wejściowe otwierane ręcznie prowadzące do sekretariatu oraz drzwi prowadzące do korytarza, poczekalni i gabinetów pracowników pedagogicznych Poradni. W budynku jest podjazd, winda. Nie ma informacji głosowej. W odległości około 50 m od budynku znajduje się parking jednostek, urzędów sąsiednich, z uwzględnieniem miejsca dla niepełnosprawnych. Poradnia nie posiada własnego parkingu. Brak możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub on-line.